Huiswerkbegeleiding

 

In de middenbouw van het basisonderwijs wordt vaak gestart met het geven van huiswerk. Voor een groot aantal leerlingen is het plannen, leren leren en het maken van het huiswerk een struikelblok.

Het bieden van overzicht, motivatie en het beantwoorden van vragen over het huiswerk is erg belangrijk voor de basisschoolleerling en de onderbouwleerling van de middelbare school. Juf Cindy biedt huiswerkbegeleiding aan leerlingen van 6 t/m 16 jaar.

 

Werkwijze

Onder huiswerkbegeleiding verstaat Juf Cindy  alle extra taken die leerlingen voor school moeten doen na schooltijd. In de groepen 4 en 5 begint het met lezen en het leren van de tafels. In de groepen (5) 6, 7, en 8 komen daar de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, topografie en Engels bij. Tevens valt het maken van werkstukken, spreekbeurten en presentaties ook onder huiswerk.             In het voortgezet onderwijs krijgen leerlingen vrijwel dagelijks huiswerk mee voor diverse vakken. Plannen en structuren leveren vaak problemen op. Aan het begin van elke begeleiding wordt de agenda voor de komende week doorgenomen. Hierdoor krijgt de leerling een beter overzicht en leert hij/zij om te plannen. Vervolgens gaan we aan de slag en zal juf Cindy vooral aansturen, uitleggen en overhoren.

Juf Cindy stelt de leerling centraal: iedere leerling is anders. Er wordt uitvoerig gekeken naar de huidige manier van leren en naar de onderwijsbehoeften van de leerling. Vervolgens wordt er samen gezocht naar een passende  leer- en planstrategie die in een één op één situatie wordt geoefend.   De strategie die de leerling aangeboden krijgt, wordt zodanig aangeboden zodat de leerling deze direct in een nieuwe situatie kan toepassen. Juf Cindy ondersteunt, controleert, overhoort en reflecteert samen met de leerling het huiswerk.                                                                                              Dit alles gebeurt bij de leerling thuis in de vertrouwde omgeving.

 

 Doel

Na afloop van de huiswerkbegeleiding:  

… is er aandacht besteed aan het leren leren.       

… is (een deel van) het huiswerk gemaakt.           

… is de leerling in staat de behandelde stof toe te passen. 

… heeft de leerling uitleg en hulp gekregen bij lastige onderdelen.    

…weet de leerling hoe hij/zij zich kan voorbereiden op de komende toets en is hier een begin mee gemaakt.